سبد خرید 0

عملیات آرامش فکری

چرا شما مسئول وضعیت کنونی جهان نیستید

دنیا پر از خشونت و بی رحمی است و هر کسی با حداقل حس نوع دوستی نسبت به این خشونت‌ها واکنش نشان می‌دهد. اما کمتر کسی طرح و برنامه‌ای برای مبارزه با خشونت دارد ضمن اینکه از ظلم و بی عدالتی در جهان هم دلگیر هستیم. ما به یک استراتژی شخصی و یا ابزار ذهنی نیاز داریم تا بدون آنکه خونسردی خود را از دست بدهیم با این مصیبت‌ها کنار بیاییم. پنج توصیه زیر در این زمینه به شما کمک می‌کند:

1- به تنهایی خیلی کار خاصی نمی‌توانید بکنید مگر اینکه آدم معروفی مثل آگوستوس، سزار، شارلمان یا جان اف کندی باشید. این را در ذهنتان داشته باشید. اغلب فجایع بشری از آنچه به نظر می‌رسند بسیار پیچیده‌ترند. به همین دلیل هیچ کسی نمی‌تواند پیش بینی کند که چگونه به پایان می‌رسند. اگر فکر می‌کنید اکسیر جادویی پیدا کرده‌اید که به جنگ‌ها و قضایایی از این دست پایان می‌دهد در افکارتان تجدید نظر کنید.

2- اگرقصد دارید کاری کنید از درد و رنج مردم کاسته شود، کمک مالی کنید. فقط پول. وقت گذاشتن به درد نمی‌خورد، فقط پول. اگر پزشک، خنثی کننده بمب یا دیپلمات نیستید، از این سر دنیا به آن سر دنیا و به مناطق بحران زده سفر نکنید. خیلی از مردم دچار حماقت داوطلبانه می‌شوند. آن‌ها گمان می‌کنند کار داوطلبانه فایده دارد اما در واقع این کار وقت تلف کردن است. شما می‌توانید وقتتان را به شکل مفیدتری در دایره تخصص و شایستگی‌هایتان صرف کنید. مختصصان و گروه‌های امدادی که در مناطق محروم و بحران زده وجود دارند خیلی بهتر از شما می‌توانند از پولی که فرستاده‌اید استفاده کنند. پس خوب کار کنید و پولتان را در اختیار متخصصان قرار دهید.

3- تا می‌توانید خود را از اخبار دور نگه دارید به خصوص وقتی فجایع انسانی رخ می‌دهد. اینکه جلوی تلویزیون بنشینید و آن‌ها را نظاره کنید، به هیچ کس کمکی نمی‌کند. نه به قربانیان و نه به خودتان. تنها پس از مدتی به این نتیجه خواهید رسید که انسانی منفعل و بی اثر هستید.

4- در نظر داشته باشید پلیدی‌ها همیشه در اطراف ما هستند و نمی‌توان آن‌ها را قلع و قمع کرد. از آنجا که منابع مالی شما محدود است باید آن‌ها را متمرکز کنید، دو یا سه سازمان خیریه را انتخاب کنید و سخاوتمندانه به آن‌ها کمک کنید. اما باید سایر خشونت‌ها و بی رحمی‌ها را در شهرتان و کشورتان یا سایر سیاره‌ها صبورانه بپذیرید.

5- شما مسئول وضع کنونی جهان نیستید. این جمله بی‌رحمانه و به دور از نوع دوستی به نظر می‌رسد، اما حقیقت است. این مساله به این معناست که از اینکه در آفریقا بیمارستان نساختید و به جایش روی کارتان متمرکز شدید، حس بدی نداشته باشید. دلیلی ندارد که چون در قیاس با یک قربانی بمباران حلب وضعیت بهتری دارید، احساس گناه کنید. وضعیت شما می‌توانست کاملاً بر عکس باشد. زندگی شرافتمندانه و پرباری را در پیش بگیرید و فقط شیطان صفت نباشید. اگر به این پیشنهاد گوش بدهید، شما هم در بهتر شدن حال دنیا سهیم خواهید شد.

برگرفته از کتاب هنر خوب زندگی کردن
نوشته رولف دوبلی
ترجمه عادل فردوسی پور – بهزاد توکلی – علی شهروز

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://naderghanbari.com/?p=3334